Principper for kost

Kost og måltider

På Grejs Friskole opfordrer vi til, at eleverne har spist morgenmad, når de møder, og at alle har mad med hjemmefra i form af ernæringsrigtige madpakker, der kan få dem godt igennem en hel skoledag.

Madpakker er forældrenes ansvar, men vi opfordrer til et sundt og varieret indhold, ligesom vi opfordrer til, at eleverne drikker vand eller mælk til måltiderne.

Rammer for madpakkespisning er skolens ansvar, og her er nøgleordene: fællesskab, god tid og ro.

Søde sager

Skolen har ikke en nul-sukkerpolitik, og det sker f.eks. at eleverne laver bolsjer eller bager i skoletiden/SFO, men vi opfordrer til, at søde sager i madpakken og til uddeling i klasserne gemmes til særlige lejligheder som fødselsdage og lignende.

Traditioner og arrangementer

Skolen har i løbet af et skoleår en række traditioner og arrangementer, hvor mad spiller en rolle, f.eks. første skoledag, lejrskole og julefrokost. Her fastsætter skolen menuen. Er der elever, der ikke kan/vil spise det, der serveres, er det forældrenes ansvar at sende anden mad med. Dette gælder også i forbindelse med fødevareintolerancer og fødevareallergier.