Digitale medier

Skolens tilgang til brug af digitale medier

På Grejs Friskole vægter vi ”frihed under ansvar”. Derfor har både undervisningen og samværet i hverdagen et løbende fokus på, at eleverne lærer og opnår forståelse for, hvad der er en hensigtsmæssig adfærd, når man bruger digitale medier.
Derudover får både elever og forældre i 4. og 6. klasse besøg af SSP Team Vejle, som holder oplæg og lægger op til diskussion om digitale medier, spilleregler og faldgruber. Det forventes, at forældrene involverer sig i deres børns brug af sociale medier.

Håndtering af elevernes digitale enheder

Eleverne afleverer ikke deres digitale enheder om morgenen. Mobiltelefoner og computere skal være i skoletasken i løbet af skoledagen og smartwatches skal være indstillet på skolemode. Enhederne må bruges, hvis en lærer giver lov til det i undervisningen. Har en elev behov for at kommunikere i løbet af skoledagen, skal der spørges om lov. Eleverne må bruge deres mobiltelefoner og computere før morgensamling og efter sidste time.

Digitale medier i undervisningen

Brug af computer og mobiltelefoner er en naturlig del af undervisningen, hvor telefonen fx kan bruges til at indtale lydfiler eller optage små film.

Mobilpolitik for voksne som kommer på skolen

Forældre, gæster og øvrige voksne skal have deres mobiltelefon i tasken.
Der må ikke filmes eller tages billeder til morgensamling.

Dette skyldes:

• Morgensamling er en undervisningssituation, hvor personalet er på arbejde.
  • Der kan være sårbare elever, der er udfordret ved at skulle optræde eller fortælle noget. Disse elever skal ikke presses af, at der fotograferes eller filmes.
  • I forhold til skolens værdi om nærvær, ønsker vi at forældre er til stede ved morgensamlingen.
  • Til morgensamling kan personalet tage billeder til ugesedlen eller anden intern brug.

Ved den årlige teaterforestilling kan forældre tage et par billeder til privat brug. Billederne må ikke deles på sociale medier, da de kun er til privat brug. Skolen ønsker ikke, at der optages video.