AI-politik

 

AI – kunstig intelligens

I takt med at AI / kunstig intelligens vinder mere og mere frem i samfundet, er vi på Grejs Friskole bevidste om, at vi skal forholde os til de muligheder og faldgruber, der følger med AI. Personalet har derfor haft en pædagogisk eftermiddag om emnet sammen med skolens bestyrelse. Personalet vil fortsat arbejde med at øge deres kendskab til AI-værktøjer og dele erfaringer med hinanden.

Arbejdsredskab for personalet

For skolens personale kan AI anvendes som et redskab i forberedelsen af undervisningen: AI kan anvendes i den ideskabende proces og i udformningen af opgaver. Når AI anvendes, er det med en kildekritisk bevidsthed.

Når personalet anvender AI i undervisningen sammen med eleverne, er det vigtigt, at der er en opfølgende dialog og refleksion med dem om fordele og ulemper ved at bruge et AI-værktøj.

Elever og undervisning

En bærende værdi på Grejs Friskole er det kreative element, som inddrages i undervisningen via bl.a. rollespil, sang, musik og kreative opgaver. Det er aktiviteter, som skal udvikle elevernes forestillingsevne og fantasi, så de selv kan komme på ideer til indholdet i f.eks. skriftlige opgaver eller projektarbejde. AI kan i denne proces komme med inspiration til nye ideer for eleverne.

Pædagogisk kan AI være et supplement til elevernes egen forestillingsevne – ikke en erstatning. Gennem eksempler på brugen af AI tales der i læringsrummet med eleverne om brugen af AI-værktøjer. Det er vigtigt, at eleverne lærer at bruge AI ansvarligt, så der ikke er tale om snyd. Brugen af AI skal være balanceret og lærerstyret.

AI er under konstant udvikling, og derfor vil vores politik løbende blive tilpasset.

Children_5
Children_1
Children_2
Children_3
Children_1
Children_5
Children_4
Children_5
Children_1
Children_2
Children_4
Children_3
Children_4
Children_5
Children_5
Children_5
Children_5
Children_5
Children_5
Children_5